Geänderte Inhalte

Alle kürzlich geänderten Inhalte in zeitlich absteigender Reihenfolge
  • Coordination in human and non-human primate groups: Why compare and how? (PSYNDEXshort)
  • Computervermittelte Kommunikation in Organisationen

    Es wird ein Überblick über sozialpsychologische Forschung und praktische Erfahrungen zu computervermittelter Kommunikation im Arbeitsleben gegeben. Dargestellt werden aktuelle Forschungsergebnisse zur Ideensammlung, zum Informationsaustausch und zur Entscheidungsfindung in Gruppen, die mittels Computer kommunizieren. Darüber hinaus werden die Auswirkungen computergestützter Kommunikation auf die Entwicklung von Beziehungsmustern und die Führung in Gruppen sowie die Identifikation mit Gruppen und Organisationen beschrieben. Praxisberichte über die Einführung computergestützter Kommunikationsmedien in verschiedenen Organisationen werden dokumentiert. - Inhalt: (A) Einführung. (1) M. Boos, K. J. Jonas und K. Sassenberg: Sozial- und organisationspsychologische Aspekte computervermittelter Kommunikation. - (B) Identität und Arbeitsbeziehungen. (2) J. B. Walther: Die Beziehungsdynamik in virtuellen Teams. (3) N. Döring: Mediale Kommunikation in Arbeitsbeziehungen - wie lassen sich soziale Defizite vermeiden? (4) S. Utz: Identifikation mit virtuellen Arbeitsgruppen und Organisationen. (5) A. Büssing: Identität und Vertrauen durch Arbeit in virtuellen Organisationen? - (C) Aufgabenbewältigung. (6) M. Boos: Computergestützte Problemstrukturierung in Arbeitsgruppen. (7) M. Diehl und R. Ziegler: Informationsaustausch und Ideensammlung in Gruppen. (8) K. Sassenberg: Räumlich getrennt gemeinsam entscheiden. (9) K. J. Jonas und K. Linneweh: Computerunterstützte Kreativitätstechniken für Gruppen. - (D) Strategien und Fallbeispiele. (10) M. Paetau: Virtuelle Unternehmen zwischen Interaktion und Organisation. (11) R. Arnscheid und P. Daiber: Führung und Zusammenarbeit in Tele-Arbeitsgruppen. (12) C. Meier: Videokonferenzen - Beobachtungen zu Struktur, Dynamik und Folgen einer neuen Kommunkationssituation. (13) B. Batinic: Einführung und Nutzungsmöglichkeiten eines Intranet. (14) O. Ulrich: Kommunikation im pharmazeutischen Außendienst - Ein Praxisbericht. (15) D. Hertweck und H. Krcmar: Computervermittelte Kommunikation in verteilten Teams - Das Beispiel von Krisensituationen in scheiternden Softwareprojekten. (16) S. Goldhammer und K. J. Jonas: Nicht für die Schule, sondern für die Gemeinschaft senden wir. (17) T. Siegert: Die sinnliche Medienrevolution - Digitales On-air-Radio und Internetradio.

  • Computergestützte Problemstrukturierung in Arbeitsgruppen

    Thematisiert werden diverse Aspekte der computergestützten, informationsverarbeitenden Bewältigung komplexer Aufgaben in Arbeitsgruppen, wobei der zentrale Fokus auf den ersten Stadien des Problemlösungs- und Entscheidungsprozesses liegt. Nach Beschreibung wesentlicher Prozesse für das Erreichen einer geteilten Problemsicht (etwa Verstehensprozesse, Herstellung thematischer Kohärenz und problembezogener Aufmerksamkeit im Kommunikationsprozess) wird erörtert, wie sich computernetzbasierte Kommunikationstechniken auf die Problemstrukturierung in Gruppen auswirken. Unter Bezugnahme auf verschiedene empirische Befunde aus der Forschung zur computervermittelten Kommunikation (cvK) werden Kommunikationsaspekte in Computerkonferenzen (Kenntnis sozialer Kategorien, Bildung von Metawissen, Grounding), die Kohärenz in cvK sowie die soziale Erleichterung und gesteigerte private Selbstaufmerksamkeit bei cvK erörtert. Abschließend werden Vor- und Nachteile von Computerunterstützungssystemen für die Arbeit in Gruppen skizziert.

  • Competition in human groups—Impact on group cohesion, perceived stress and outcome satisfaction

    This study on competition in human groups was performed within the context of the competitive outcome interdependence concept: the degree to which personal outcomes among group members are affected by the consequences of task performance of others, e.g. when one group member gains a high reward for a task, this lowers the available reward for other group members. Our computer-based multi-participant game empirically assessed how competitive versus neutral conditions influenced the reward-maximising behaviour of 200 undergraduate students functioning in ten-person groups—each playing two games (1 neutral and 1 competitive), their perceived pay satisfaction as well as perceived stress levels and sense of calmness within the gamesʼ task to search for coins. Participants were represented by black dots moving on a virtual playground. Results showed that competition led to reward-maximising but fellow group member disadvantaging behaviour, and all participants experienced lower pay satisfaction, higher stress levels and less calmness. We conclude that short-term behavioural consequences of positive individual competitive behaviour were gained at the above-mentioned potential long-term negative costs for all group members. This implies group paradigms aimed at sustainability should avoid introducing competitive factors that at best result in short-lived gains and at worst cause widespread dissatisfaction, stress and a pervasive lack of calmness. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)

  • Care and justice arguments in the ethical reasoning of medical students (PSYNDEXshort)

    Objectives: To gather empirical data on how gender and educational level influence bioethical reasoning among medical students by analyzing their use of care versus justice arguments for reconciling a bioethical dilemma. Setting: University Departments of Medical Ethics, Social and Communication Psychology in Germany. Participants: First and fifth year medical students. Design and method: Multidisciplinary, empirical, 2-segment study of ethics in action: In intrapersonal Segment 1, the students were presented with a bioethical dilemma and then administered a 13-item questionnaire to survey their individual preferences for care versus justice arguments in resolving the conflict. The survey questioned 6 justice, 6 care-related items and 1 socially critical item. Data were analysed by gender and year of medical school. In interpersonal Segment 2, the bioethical dilemma from Segment 1 was discussed in gender-mixed and gender-homogeneous groups. Coded transcripts were evaluated to identify prevalences in care versus justice reasoning. Results: Data on 462 medical students were evaluable (n=338 in Segment 1, n=168 in Segment 2, n=44 overlap). Gender and level of education had no effect on moral reasoning in intrapersonal Segment 1, but significantly affected reasoning in interpersonal Segment 2, where women significantly tended to use more care-orientated arguments. Justice arguments predominated the group discussions. Conclusion: Interpersonal contexts affect moral reasoning in medical students, probably by amplifying the socialisation relating to gender and educational level. Care orientation is associated with the female gender. Professional socialisation tends to reduce the diversity and richness of moral reasoning towards a more justice-weighted orientation. Medical ethics should teach both justice and care reasoning modes in order to broaden physicians' ability to reconcile bioethical dilemmas.

  • Bedeutung und Erfassung konversationaler Kohärenz in direkter und computervermittelter Kommunikation

    Besprochen werden ein theoretisches Rahmenmodell konversationaler Kohärenz und dessen Operationalisierung in der Face-to-face- bzw. computervermittelten Kommunikation. Nach Bemerkungen zur Kohärenz als kommunikativer Kompetenz der Koordination von Themen werden deren psychologische Funktionen (etwa Koorientierung) skizziert. In der anschließenden konzeptuellen Analyse konversationaler Kohärenz werden eine globale und eine lokale Ebene unterschieden und bezüglich letzterer semiotische Ebenen, Konversationsmanagementstrategien und kommunikative Ziele identifiziert. Nach Ausführungen zu Kohärenzerwartungen und Kohärenzstrategien als Motivation zur Kohärenz wird die Messung konversationaler Kohärenz beschrieben, unter anderem die Kodierung von Themenkoordinationsmechanismen. Sodann wird auf Effekte des Kommunikationsmediums auf die Themenentwicklung eingegangen. Schließlich wird die Erhebung konversationaler Kohärenz in computervermittelter Kommunikation am Beispiel einer inkohärenten Chat-Episode dargestellt.

  • Attitude change in face-to-face and computer-mediated communication: private self-awareness as mediator and moderator

    Two types of social influence can be distinguished: norm-based influence occurs when social identity is salient and interpersonal influence occurs when personal identity is salient. In two experiments the impact of trait and state private self-awareness on interpersonal influence during face-to-face and computer-mediated communication (CMC) was investigated. It is argued that interpersonal influence resulting from face-to-face communication is stronger than interpersonal influence resulting from CMC because CMC heightens state private self-awareness. As a result, it leads to a focus on personal perceptions and thoughts which in turn reduces attitude change. Experiment 1 suggests that communication media may influence attitude change via private self-awareness. Experiment 2 showed that trait private self-awareness moderates the effect of communication media on interpersonal influence. Interpersonal influence was stronger in face-to-face communication than in CMC only for individuals higher in private self-awareness. This finding indicates that the impact of situational variations of a concept can be limited to individuals who have a more elevated sense of private self-awareness. Copyright © 2005 John Wiley & Sons, Ltd. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • Attitude Change in Computer-Mediated Communication: Effects of Anonymity and Category Norms

    The current research compared the effect of computer-mediated communication (CMC) and direct communication on attitude change. The social identity model of deindividuadon effects (Spears & Lea, 1994) predicts that CMC results in behavior that is more in line with the salient level of self-categorization (compared to non-anonymous communication): in CMC salient social identity should lead to conformity to group norms whereas salient personal identity was expected to result in behavior that fits individual goals. Two experiments showed that when personal identity was salient and when social identity was salient and a category norm was explicitly given, CMC led to the predicted effects, whereas the lack of a social category norm led to lower attitude change in CMC compared to direct communication. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • An inclusive model of group coordination

    Examines and describes small group coordination. The authors formulate an overview of the basic group challenge (group task) of coordination and describe how the context of the group task regulates the group's functions (effectiveness criteria) for achieving the task. Varying facets of the coordination challenge (coordination entities, mechanisms, dynamics, and levels) are explored. Finally, an inclusive functions-entities-mechanisms-patterns (FEMP) model of group coordination is presented.

  • Explaining Moral Behavior: A Minimal Moral Model
  • Factors Guiding Moral Judgment, Reason, Decision, and Action
  • Predictive and diagnostic learning within causal models: asymmetries in cue competition.
  • Causal models and the acquisition of category structure.
  • How knowledge interferes with reasoning-Suppression effects by content and context
  • The search for counterexamples in human reasoning
  • Simulating causal models: The way to structural sensitivity
  • Competition among causes but not effects in predictive and diagnostic learning.
  • Addition as interactive problem solving
  • Predictive versus diagnostic causal learning: Evidence from an overshadowing paradigm
  • How temporal assumptions influence causal judgments