-
Inhalt: (A) Komplexität - das Phänomen. (1) R. Fisch und M. F. Wolf: Die Handhabung von Komplexität beim Problemlösen und Entscheiden. (2) F. Tschan und M. von Cranach: Zielgerichtetes Verhalten sozialer Systeme als mehrstufiger Prozeß. (3) A. Büssing: Die Interaktion der Ebenen als Problem komplexer Operationen. (4) J. Funke: Probleme komplexer Problemlöseforschung. (5) W. Scholl: Die Produktion von Wissen zur Bewältigung komplexer organisatorischer Situationen. - (B) Komplexität - eine Herausforderung an die Organisation. (6) J. Hauschildt: Komplexität, Zielbildung und Effizienz von Entscheidungen in Organisationen. (7) K. König: Das Bundeskanzleramt als komplexe Organisation - Aufbau und Verfahrensprobleme. (8) T. Ellwein: Koordination ohne Ende - Von den Grenzen der Zusammenarbeit in komplexen Organisationen. (9) R. Koch: Entscheidungsverhalten bei Wirtschaftlichkeitsproblemen. Eine entscheidungstheoretische Analyse der Jahresprüfungsberichte der Landesrechnungshöfe. (10) S. Streufert: Zur Simulation komplexer Entscheidungen. (11) R. Bronner: Experimente zum Umgang mit Komplexität in Entscheidungsprozessen. (12) M. Boos und U. Scharpf: Drei Modelle der Führung und Zusammenarbeit beim Umgang mit komplexen Problemen. - (C) Komplexität - Strategien der Bewältigung. (13) D. Dörner: Von der Logik des Mißlingens. (14) D. S. Koreimann: Strategien zur Komplexitätsreduzierung. (15) S. A. Sackmann: Wie gehen Spitzenführungskräfte mit Komplexität um? (16) R. H. Wagner: Unternehmensberatung und das Management von Komplexität. (17) R. Fisch: Was tun? Überlegungen und Hinweise zum Umgang mit komplexen Aufgaben.
-
Virtuelle Seminare als eine Variante des Telelearning entwickeln sich mehr und mehr zu einer etablierten Lehr und Lernform an Universitäten und in der Erwachsenenbildung. Fazit vieler abgeschlossener Seminarprojekte sind zwei für Telelearning typische Problemkreise: die niedrige Medienkompetenz der NutzerInnen und die geringe Beteiligung an der Interaktion. In einem virtuellen Seminar mit 31 TeilnehmerInnen, das von der Universität Göttingen und dem Rensselaer Politechnic Institute, Troy, New York, ausgerichtet wurde, sind diese Problemstellungen untersucht worden. Es wurden sowohl synchrone (chat) als auch asynchrone (shared workspace) Tools der computervermittelten Kommunikation eingesetzt. Im vorliegenden Beitrag werden Ergebnisse zusammengefasst, die auf eine kontinuierliche Verbesserung der Medienkompetenz und damit auch auf eine Steigerung der Kommunikationsfrequenz und des inhaltlichen Leistungsniveaus im Laufe des Seminars hindeuten. Der Schwerpunkt des Beitrags liegt auf der qualitativen Analyse eines Chat-Protokolls, das im Seminar entstanden ist und das eine Reihe kritischer medienspezifischer Phänomene beleuchtet, die bei der Planung und Durchführung virtueller Seminare zu beachten sind.
-
Ein Rahmenmodell zur Ableitung von Erfolgsbedingungen für virtuelle Seminare wird vorgestellt. Das Rahmenmodell integriert pädagogisch-psychologische, kognitionspsychologische und sozialpsychologische Gestaltungsfaktoren für virtuelle Seminare. Unter pädagogisch-psychologischer Perspektive werden die Relevanz sozialer Interaktion und Kommunikation für das Lernen begründet und Prinzipien zur Gestaltung virtueller Lernumgebungen abgeleitet. Voraussetzungen der computervermittelten Kommunikation werden diskutiert, um kognitionspsychologische Aspekte wie verteilte Kognition oder Metawissen umzusetzen. Aus sozialpsychologischem Blickwinkel wird schließlich der Frage nachgegangen, wie in virtuellen Arbeitsgruppen soziale Prozesse wie Identifikation, Eindrucksbildung und interpersonelle Beziehungen unterstützt werden können. Zusätzlich werden die Software- und Oberflächengestaltung, die Didaktik von Lehrinhalten und die Evaluation virtueller Seminare dargestellt. Anforderungen an Lernende, Lehrende und Lernmaterial werden abschließend abgeleitet.
-
Am Beispiel universitärer Lehr-Lern-Kontexte wird ein Prozessmodell der Mediennutzung entwickelt, in dem sowohl die Seite des Anbieters einer Mediennutzungssituation (Composer, Dozent), als auch die Seite des Nutzers dieser Situation (User, Studierender) und deren Passung (User-Composer-Fit) berücksichtigt werden. Die personbezogenen Faktoren werden mit Hilfe der Theorie des geplanten Verhaltens spezifiziert. Demnach lassen sich beim User und Composer Einstellungsfaktoren (Erwartungen und Werte in Bezug auf den Medieneinsatz), subjektive Normen (aufgrund der Mediensozialisation) und wahrgenommene Verhaltenskontrolle (Medienkompetenz) unterscheiden. Angenommen wird, dass die Passung dieser personbezogenen Variablen zwischen Composer und User Einfluss auf die Effektivität der Mediennutzungssituation nimmt. Überlegungen zur empirischen Überprüfung des Ansatzes werden angestellt. Mögliche theoretische und praktische Implikationen werden abschließend diskutiert.
-
Es wird eine Untersuchung vorgestellt, die sich mit den Alltagsvorstellungen von jeweils zehn Arbeitern und Meistern zum Thema Absentismus beschäftigt. Absentismus wurde als motivational bedingter, durch das Individuum entscheidbarer Entschluss zur Arbeitsabwesenheit verstanden. Die mittels Interviews und Gruppendiskussionen erhobenen Alltagsvorstellungen wurden anhand von drei theoretischen Erklärungsmodellen überprüft (Rückzug-Modell, Medizinisches Modell und Abweichendes Verhalten-Modell). Die meisten Aussagen der Untersuchungsteilnehmer ließen sich in das Rückzug-Modell einordnen. Es umfasst Faktoren, die allgemein als Determinanten der Arbeitszufriedenheit angesehen werden. Soziale Bedingungen (etwa das Betriebsklima) und Merkmale der Tägigkeit (etwa Verantwortung für die eigene Arbeit) nahmen in diesem Zusammenhang besondere Bedeutung ein. Im Medizinischen Modell wurden belastende, krank machende Arbeitsbedingungen thematisiert sowie verdeutlicht, dass psychosoziale Gründe mit körperlichen Zuständen interagieren können. Im Abweichenden Verhalten-Modell wurden Persönlichkeitsaspekte sowie die Verletzung von Regeln und Ausnutzung des Betriebs angesprochen.
-
Computer-mediated communication (CMC) has created a new communication divide. Mostly, this division is due to technical and access problems. Overlooked is yet another divide in terms of user communication competence. This contribution focuses on media competence based on theories about communication competence and theories about CMC. Two field studies are presented: an analysis of a virtual seminar chat communication (22 participants, 3 weeks' duration) and an analysis of unsubscribe-failures within 2 years of a German mailing list (average of 1,000 subscriptions). Data from both studies reveal that help-seeking CMC users with low media-specific competence experience setbacks in terms of interpersonal relations and information gathering. There is a spiral of neutral to negative reactions and an increase in stress and aggression-related language in the reaction of the addressed peers. From the perspective of external raters, we found a contraintuitive result: The style, content, and wording of the message of the respondent is considered as an indicator for a less competent and socially attractive person behind the follow-up message than those of the initial message. On the one hand, media experts are needed and appreciated as technical problem-solvers; on the other hand, they might be perceived as socially narrow-minded freaks who are less interested in the task itself than in CMC-based task completion. This leads to the question of how sensibility for the social context, task orientation, and media competence can be combined (and trained for) in one person. Two competence trainings for text-based synchronous and asynchronous communication are introduced as interventions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
-
Observing group processes allows for obtaining insights into what successful groups do differently than less successful groups. In doing so, observational data is typically transcribed or integrated into coding software, coding units are identified, and coding systems are applied to code these units with regard to the respective content. While there are systems available for transcribing and coding observational group data, the segmentation of coding units is mostly left to the codersʼ intuition. Standardized and tested procedures for identifying coding units are not available for group research, limiting the reliability of coding group data. We introduce a method which aims at systematically identifying and segmenting coding units to enhance coding reliability. SYNSEG—syntax-based segmentation of coding units—suggests ten rules to segment coding units based on German grammar. To test for reliability, two coders applied SYNSEG for segmenting a 60-minute group discussion. A normalised Levensthein Distance of nD = 0,19 indicated satisfying coder agreement. We discuss the relevance and applicability of SYNSEG in applied group research. (PsycINFO Database Record (c) 2017 APA, all rights reserved)
-
Flocking behaviour, as a type of self-organised collective behaviour, is described as the spatial formation of groups without global control and explicit inter-individual recruitment signals. It can be observed in many animals, such as bird flocks, shoals or herds of ungulates. Spatial attraction between humans as the central component of flocking behaviour has been simulated in a number of seminal models but it has not been detected experimentally in human groups so far. The two other sub-processes of this self-organised collective movement – collision avoidance and alignment – are excluded or held constant respectively in this study. We created a computer-based, multi-agent game where human players, represented as black dots, moved on a virtual playground. The participants were deprived of social cues about each other and could neither communicate verbally nor nonverbally. They played two games: (1) Single Game, where other players were invisible, and (2) Joint Game, where each player could see playersʼ positions in a local radius around himself/herself. We found that individuals approached their neighbours spontaneously if their positions were visible, leading to less spatial dispersion of the whole group compared to moving alone. We conclude that human groups show the basic component of flocking behaviour without being explicitly instructed or rewarded to do so. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)
-
Flocking behaviour, as a type of self-organised collective behaviour, is described as the spatial formation of groups without global control and explicit inter-individual recruitment signals. It can be observed in many animals, such as bird flocks, shoals or herds of ungulates. Spatial attraction between humans as the central component of flocking behaviour has been simulated in a number of seminal models but it has not been detected experimentally in human groups so far. The two other sub-processes of this self-organised collective movement - collision avoidance and alignment - are excluded or held constant respectively in this study. We created a computer-based, multi-agent game where human players, represented as black dots, moved on a virtual playground. The participants were deprived of social cues about each other and could neither communicate verbally nor nonverbally. They played two games: (1) Single Game, where other players were invisible, and (2) Joint Game, where each player could see players' positions in a local radius around himself/herself. We found that individuals approached their neighbours spontaneously if their positions were visible, leading to less spatial dispersion of the whole group compared to moving alone. We conclude that human groups show the basic component of flocking behaviour without being explicitly instructed or rewarded to do so.
-
Die vorliegende Untersuchung setzt sich mit geschlechtsspezifischen Unterschieden in Chatgruppen auseinander. Es wird angenommen, dass Männer stärker an der Kommunikation partizipieren als Frauen, dass Frauen als weniger einflussreich wahrgenommen werden und ihren sozialen Einfluss durch andere Kommunikationsmechanismen ausüben als Männer. Weiterhin werden die Effekte eines Kohärenztrainings für Frauen evaluiert. In einem zweifaktoriellen Experiment (Geschlechtsbezug des Themas, Training) mit der quasi-experimentellen Variable Geschlecht wurden 99 Studierende in 33 Dreiergruppen untersucht, welche ein Karriere-Entscheidungsdilemma mittels Chat diskutierten. Statistische Analysen zeigen, dass Männer stärker an der Diskussion partizipierten und Frauen als weniger einflussreich wahrgenommen wurden, unabhängig vom Geschlechtsbezug des Themas und dem Training. Trainierte Frauen kommunizierten allerdings kohärenter als untrainierte Frauen. Die Analyse der Kommunikationsmechanismen zeigt, dass sich Frauen und Männer in der Ausübung von Einfluss unterschieden. Die praktischen Implikationen der Studie sowie methodische Grenzen werden abschließend diskutiert.
-
-
Research on information sharing within groups confirms a favoring of shared compared to unshared information. Social validation is considered to be the primary psychological mechanism explaining this group bias (Wittenbaum, Hubbell, & Zuckerman, 1999). Our focus here is on a process-related measurement of the social validation of shared information, as well as the social nonvalidation of unshared information in the discussion protocols of 31 decision-making groups. Results confirmed that mentioning shared information evoked social validations, whereas mentioning unshared information evoked nonvalidations (H1). Contrary to our expectation that social validation would encourage the repetition of shared information and social nonvalidation would discourage the repetition of nonshared information (H2), we found that nonvalidation of information enhanced the probability of repetition. We conclude that the need for social validation found in face-to-face groups can be overcome in a more task-oriented, goal-focused, and depersonalized media-based communication setting such as the one in this study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
-
Given the strained political situation in Iraq and general unrest in the world, in two studies we asked adolescents not directly involved in the Iraqi crisis about their identification with their particular nation, with Europeans, and as citizens of the world. We explored their fears and predicted changes in the face of a possible war in Iraq. Additionally, we asked the students about their political attitudes and related them to their reported changes and expectations and degrees of identification. Study 2 also investigated whether students from 3 different countries holding differing official opinions on the Iraqi crisis (Germany, Switzerland, Spain) differed in their national identification and in their attitudes, fears, and expectations. Results show only moderate levels of student identification with their nations. The exception is Spain, in Study 2, where the Spanish students highly identify with being Spanish. The reported fears and changes in face of war are manifold and range from fears of insecurity and terrorist attacks, rising political and religious tension, to worries concerning rising petrol prices. Most of the students did not support a military intervention in Iraq. Differences between the students in the three countries and their relation to social identification are discussed. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)
-
-
-
Objectives: To evaluate the impact of video-based interactive crisis resource management (CRM) training on no-flow time (NET) and on proportions of team member verbalisations (TMV) during simulated cardiopulmonary resuscitation (CPR). Further, to investigate the link between team leader verbalisation accuracy and NFT. Methods: The randomised controlled study was embedded in the obligatory advanced life support (ALS) course for final-year medical students. Students (176; 25.35 ± 1.03 years, 63\% female) were alphabetically assigned to 44 four-person teams that were then randomly (computer-generated) assigned to either CRM intervention (n = 26), receiving interactive video-based CRM-training, or to control intervention (n = 18), receiving an additional ALS-training. Primary outcomes were NET and proportions of TMV, which were subdivided into eight categories: four team leader verbalisations (TLV) with different accuracy levels and four follower verbalisation categories (FV). Measurements were made of all groups administering simulated adult CPR. Results: NFT rates were significantly lower in the CRM-training group (31.4 ± 6.1\% vs. 36.3 ± 6.6\%, p = 0.014). Proportions of all TLV categories were higher in the CRM-training group (p < 0.001). Differences in FV were only found for one category (unsolicited information)(p = 0.012). The highest correlation with NET was found for high accuracy TLV (direct orders) (p = 0.06). Conclusions: The inclusion of CRM training in undergraduate medical education reduces NET in simulated CPR and improves TLV proportions during simulated CPR. Further research will test how these results translate into clinical performance and patient outcome. (C) 2011 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.
-
This comment refers to two central concepts of Badke-Schaub et al.'s lead paper, the functionality of mental models for coping with the complexity of reality and sharedness as a prerequisite of group performance. For both ideas, a trade-off perspective is introduced. Major functionalities of mental models, e.g. organization of knowledge, not only provide benefits but also costs, e.g. oversimplification of a problem. The degree to what individual mental models in a team need to be shared in order to manage a task depends on multiple factors, e.g. the nature of the task and the developmental stage of the team. Related to the specific tasks of design teams, the idea of optimal sharedness is elaborated and conclusions on task-oriented processes in design teams are drawn.
-
Ein erfolgreich evaluiertes Training zur Steigerung der Medienkompetenz von Lehrenden an Hochschulen und Weiterbildungseinrichtungen wird vorgestellt. Anhand des Trainings sollen Dozierende Kompetenzen zur Planung und Durchführung von Online-Seminaren erwerben. Da der Erfolg von E-Learning maßgeblich durch die Qualität der Betreuung durch die Dozierenden und den kommunikativen Austausch zwischen den Lernenden beeinflusst wird, liegt der Schwerpunkt des Trainings auf der Vermittlung kommunikativer Kompetenzen zur Unterstützung von Lern- und Gruppenprozessen in textbasierten Lernumgebungen. Ausgehend von einer Bestimmung der Anforderungen und Kompetenzen der Online-Moderation werden die vier Module des Medienkompetenztrainings beschrieben und Ergebnisse aus der Evaluation des Trainings präsentiert. Abschließend wird über ein Pilotprojekt zur Weiterentwicklung des Trainingskonzepts berichtet. - Inhalt: (1) Anforderungen an Online-Moderatoren. (2) Kompetenzen für Online-Moderation. (3) Die Umsetzung: Training zur Steigerung der Medienkompetenz. (4) Die vier Trainingsmodule (Grundlagen der Online-Moderation (Modul I); Rolle des Tele-Tutors als Vermittler zwischen sozialem und technischem System (Modul II); Planung virtueller Seminare (Modul III); Moderation und Gestaltung von Kommunikationsprozessen in virtuellen Seminaren (Modul IV)). (5) Ergebnisse der Trainingsevaluation. (6) Weiterentwicklung des Trainingskonzepts: Online-Moderation für Online-Trainer und -Trainerinnen in Unternehmen. (7) Diskussion und Ausblick.
-
-