Geänderte Inhalte

Alle kürzlich geänderten Inhalte in zeitlich absteigender Reihenfolge
  • Wissensmanagement bei Entscheidungen in Gruppen

    Entscheidungsprozesse in Gruppen werden unter der Fragestellung analysiert, ob und auf welche Art ein effektives Wissensmanagement zur Qualität der Entscheidung beitragen kann. Unter Einbezug des probabilistischen ``collective information sampling''-Modells von G. Stasser und W. Titus und des ``mutual enhancement''-Modells von G. M. Wittenbaum, A. P. Hubbell und C. Zuckermann wird zunächst erläutert, warum Gruppenmitglieder dazu neigen, bevorzugt geteilte und bevorzugt präferenzkonsistente Informationen in die Diskussion einzubringen. Daran anknüpfend werden Konsequenzen diskutiert, die sich aus der asymmetrischen Diskussion für die Entscheidungsfindung ergeben. Abschließend werden Maßnahmen erläutert, die Gruppen dazu befähigen sollen, ein effektives Wissensmanagement zu betreiben und ihren Wissensvorsprung in bessere Entscheidungsqualität umzusetzen.

  • Wie der Hals in die Schlinge kommt: Fehlentscheidungen in Gruppen

    Es werden verschiedene Gefahrenquellen diskutiert, die die Qualität von Gruppenentscheidungen beeinträchtigen können und unter Umständen zu gefährlichen Fehlentscheidungen führen. Besprochen werden in diesem Zusammenhang: (1) die suboptimale Informationsnutzung in Entscheidungsgremien, (2) exzessives Harmoniestreben (Groupthink), (3) Fortsetzung verlustreicher Handlungen (Entrapment) und (4) ein integrativer Erklärungsansatz für Selbstbestätigungsprozesse bei (Gruppen-)Entscheidungen (Entscheidungsautismus). Anhand des aktuellen Forschungsstandes wird jeweils erläutert, warum diese Gefahrenquellen auftreten und unter welchen Bedingungen besonders stark mit ihnen zu rechnen ist. Abschließend werden Möglichkeiten und Techniken zur Vorbeugung gegen solche Gefahrenquellen und somit zur Verbesserung von Gruppenentscheidungen vorgeschlagen.

  • Why groups perform better than individuals at quantitative judgment tasks: Group-to-individual transfer as an alternative to differential weighting

    Abstract: One prominent finding in research on group judgment is that groups often outperform the average of their members’ individual judgments. Previous research attributed this finding to groups weighting their more competent members more strongly (differential weighting explanation). We postulate an alternative explanation, namely that groups outperform individuals due to group-to-individual (G–I) transfer, which denotes group members becoming more accurate individually during group interaction. In Experiment 1, we demonstrate that individual accuracy in an estimation task strongly increases due to interaction, leading to high accuracy at the group level. Experiment 2 replicates this finding and shows that G–I transfer can be enhanced by expertise feedback. In both experiments, when controlling for G–I transfer during group interaction, group judgments were not better than the average model. The findings imply that previously observed superior performance by groups compared to individuals may have been due to G–I transfer and not necessarily due to differential weighting. [Copyright &y& Elsevier]

  • When forewarning backfires: Paradoxical effects of elaborating social feedback on entrapment in a losing course of action.

    Entrapment occurs if people persist with losing courses of action. In two experiments, we show how elaborating social feedback (i.e., premature praise or forewarning regarding the chosen course of action) can have paradoxical effects on entrapment. The participants acted as head of a translation department and had to choose one out of four possible translation strategies for their employees. After choosing, they read four arguments (presumably written by former participants) which were either all in favor of the strategy chosen, all against it, or mixed. Half of the participants only read these arguments, whereas the other half elaborated on them by providing written comments (Experiment 1). The results showed that elaborating on other persons' arguments led to stronger entrapment, independently of whether the arguments were positive or negative. This pattern was due to biased argument processing: Whereas confirming thoughts were generated for positive arguments, negative arguments were refuted. Experiment 2 confirmed that this biased argument processing caused subsequent entrapment. These results indicate that elaborating any type of argument can lead to heightened entrapment and, hence, forewarning can backfire. Copyright © 2009 John Wiley & Sons, Ltd. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • "Was hätte anders sein müssen, damit ...'' - Kontrafaktisches Denken von Führungskräften

    Das von D. Kahneman und K. Tversky entwickelte Konzept des kontrafaktischen Denkens wird erläutert und im Bereich kontrafaktischer Gedanken von Vorgesetzten zu den Leistungen ihrer Mitarbeiter empirisch untersucht. Von kontrafaktischem Denken wird gesprochen, wenn Vorgesetzte sich Gedanken darüber machen, welche Bedingungen hätten vorhanden sein müssen, damit Mitarbeiter sich anders (besser oder auch schlechter) entwickelt hätten. Es kann positive affektive Konsequenzen haben, Veränderungsbedarf deutlich machen und zu Leistungsverbesserungen führen. In einer Fragebogenstudie wurde kontrafaktisches Denken von 60 Führungskräften analysiert. Sie nannten Bedingungen, die zu besseren oder schlechteren Leistungen ihrer Mitarbeiter geführt hätten. Die Antworten wurden von vier Beurteilern hinsichtlich Anzahl, Struktur und Referenz der kontrafaktischen Gedanken bewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass Führungskräfte besonders bei durchschnittlichen Mitarbeitern ihre eigenen Einflussmöglichkeiten thematisierten, während die Verhinderung günstigerer Entwicklungen der schwachen Mitarbeiter den Mitarbeitern selbst zugeschrieben wurde. Sollten die Vorgesetzten mental bessere Mitarbeiter simulieren, führten sie neue Bedingungen ein, während bei simulierten negativen Entwicklungen tatsächliche Hindernisse mental subtrahiert wurden. Die Ergebnisse werden auf ihre praktischen Implikationen untersucht.

  • Vom Vorschlagswesen zum Ideenmanagement : Zum Problem der Änderungen von Mentalitäten, Verhalten und Strukturen

    Grundlagen und Praxis des Vorschlagwesens in Organisationen werden behandelt. - Inhalt: (A) Grundlagen. (1) D. Frey und S. Schulz-Hardt: Zentrale Führungsprinzipien und Center-of-Excellence-Kulturen als notwendige Bedingung für ein funktionierendes Ideenmanagement. (2) J. Hentze, A. Kammel und M. Schwager: Ideenmanagement als kontinuierlicher Verbesserungsprozess (KVP). (3) S. Conert und M. Schenk: Stand und Zukunft des betrieblichen Vorschlagwesens in Deutschland. - (B) Vorschlagswesen, Ideenmanagement, Innovationsmanagement in der Automobil- und Maschinenbaubranche. (4) G. Raffel: Der Weg vom traditionellen Vorschlagswesen zum modernen Ideenmanagement am Beispiel der Firma Porsche. (5) B. Biehler: GROWITH - eine zielgerichtete, teamorientierte, incentivefreie Verbesserungskultur. (6) G. Bassimir und G. Schäfer: ``Ideen für Mannesmann Demag'' (IMD) - ein Führungsinstrument für den kontinuierlichen Verbesserungsprozess im Maschinen- und Anlagenbau. - (C) Vorschlagswesen, Ideenmanagement, Innovationsmanagement in der Computer- und Elektronikbranche. (7) A. J. Cisik: Innovationsmanagement bei der 3 M Deutschland GmbH. (8) T. Frahnert: Nutzen des Ideenpotentials durch gelebte Qualitätskultur bei Hewlett-Packard.(9) A. Ludwig: Methoden zur Ermittlung der Wirtschaftlichkeit des betrieblichen Vorschlagwesens (BVW). (10) M. Reith: Das 3i-Programm der Siemens AG - Instrument des Kulturwandels und Keimzelle für ein leistungsfähiges Ideenmanagement. - (D) Vorschlagswesen, Ideenmanagement, Innovationsmanagement im Bereich Banken und Dienstleistungen. (11) H.-J. Dotzler: Innovativ aus Tradition - vom Vorschlagswesen zum Qualitätsmanagement. (12) K. Lechner und E. Strasser: Ideenmanagement als Mittel zur Mitarbeitermobilisierung - STOP Verschwendung - ein handlungsorientiertes Programm zur Veränderung von Verhalten und Einstellung in der Vereinsbank. (13) W. Simonis: KVP - ein neues Ideenmanagement als Instrument einer geänderten Verbesserungskultur am Beispiel des TÜV Rheinland. (14) J. Deppe: Evolution eines tradtionellen BVW: Die ``Ideen-Börse'' als Teil der VAW Creativitäts-Offensive ``Neues Denken - Neues Handeln'' in der Unternehmenspraxis. - (E) Vorschlagswsen, Ideenmanagement, Innovationsmanagement in mittelständischen Unternehmen. (15) F. Müller: Effiziente Organisation eines betrieblichen Vorschlagswesens in mittelständischen Unternehmen. (16) M. Steih: Vorschlag einer BVW-Allianz für mittelständische Unternehmen. - (F) Für Vorschlagswesen und Ideenmanagement von der Deutschen Gesellschaft für Betriebswirtschaft 1998 ausgezeichnete Unternehmen. (17) W. Ruoff: GKN Gelenkwellenwerk Mosel GmbH: Ein erfolgreiches Unternehmen, das alle Mitarbeiter am Prozess zum Erfolg kontinuierlich beteiligt. (18) D. Thorhauer: Ideenmanagement bei Merkur als Instrument für betriebliche Optimierungsprozesse im Spiegel des Urteils seiner Mitarbeiter.

  • Umweltbewußtes und ressourcenschonendes Verhalten in Organisationen

    Der Stellenwert des umweltbewussten und ressourcenschonenden Verhaltens in Unternehmen und Betrieben wird aus arbeits- und organisationspsychologischer Perspektive im Überblick erörtert. Zunächst werden einige derzeit noch bestehende unternehmerische Umsetzungslücken im Umweltschutz besprochen, und das Konzept der rationellen Energienutzung (REN) wird erläutert. Dann wird unter Heranziehung von vorliegenden empirischen Befunden auf die Analyse von Erfolgsmodellen der Umsetzung von Umweltschutz in Unternehmen eingegangen. Anschließend werden diejenigen Faktoren analysiert, die sich auf die Umsetzung von Energieeffizienzmaßnahmen positiv auswirken. Dabei werden Prozesse innerhalb des Unternehmens sowie mögliche Wechselwirkungen mit dem Akteursumfeld jeweils gesondert dargestellt. Abschließend werden einige Leitlinien vorgeschlagen, deren Realisierung die Wahrscheinlichkeit erhöhen kann, dass sich der betriebliche Umweltschutz in Zukunft als ein sich selbst verstärkender und nachhaltiger Prozess entwickelt.

  • Thesen zur DoktorandInnen-Ausbildung im Fach Psychologie

    Mit dem Ziel, zu klären, ob die Entwicklung der Ausbildung der Doktorandinnen und Doktoranden (in der Psychologie) in die richtige Richtung geht und ob die diesbezüglichen Aktivitäten ausreichend sind, fand am 6. und 7. Dezember 2002 ein Expertengespräch statt. Die Bilanz der Tagung wird in Form von 33 Thesen zur Diskussion gestellt. Die Thesen gliedern sich in die Bereiche Allgemeine Voraussetzungen, Struktur der Doktoranden-Ausbildung, Vertiefungsstudium, Organisationsform und Internationalisierung, Doktoranden-Ausbildung in angewandten Fächern, Doktoranden-Ausbildung als Element einer geplanten Karriere sowie Qualitätsmanagement.

  • The Journal of Economic Psychology: Challenges and opportunities for the next five years.

    This editorial discusses the challenges and opportunities for the Journal of Economic Psychology. Authors were handed over the journal being in excellent shape thanks to Erik Hölzl and Erich Kirchler, including their team of associate editors, who have done an admirably good job during their editorial term. The number of submissions has risen to roughly 450 per year, and in spite of this high number, the turnaround-time has been reduced significantly, with now little more than seven weeks on average between the initial submission of a manuscript and the first editorial decision. In brief, the Journal of Economic Psychology is doing very well. For incoming editors, such a situation is both a blessing and a curse. It is, of course, a blessing, because they were entering the driver’s seat of a well-oiled machine. At the same time, it is also a curse, because there is potentially something to lose. Even without being deeply locked into a prevention focus (which the social psychologists among the readers might already have ascribed to us when reading the last sentence), they feel that it is a challenge to keep the journal where it is now, and it is even more challenging to improve its reputation and standing. Because stagnation often means regression, given new competing journals on the market and new developments in the fields of economics and psychology, they plan to implement a few changes. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)

  • The influence of price trend expectations on price trend perceptions: Why the Euro seems to make life more expensive?

    The present study investigated whether initial expectations of rising prices causally influence price trend judgments even in the presence of unequivocal contrary evidence. To this end, a 2 (real price trend) x 3 (expected price trend) factorial experiment was conducted. Participants compared the prices of two menus, one priced in German Marks and the other priced in Euros. The average Euro price was either higher than or the same as the average German Mark price. Expectations of either higher prices or stable prices were induced. In a control condition, no expectation was induced. As expected, price trend perceptions were causally affected by price trend expectations. On the one hand, the manipulated expectation of rising prices yielded a perception of price increases even when the real prices remained stable. On the other hand, when the real prices increased but an expectation of stable prices had been induced the real price trend was underestimated. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • The impact of biased information and corresponding meta-information on escalating commitment.

    Research on escalation of commitment suggests that decision-makers make use of additional information when confronted with a potentially losing course of action. Veridical information is a helpful tool when deciding whether to continue or de-escalate commitment. However, field data suggests that one primary source of information, namely information provided by experts, is often biased toward the continuation of projects. This bias is partly the result of attempts to influence decision-makers to escalate their commitment. Previous research has, so far, not addressed the question of how decision-makers in an escalation context utilize meta-information that makes them aware of such biases. In three experiments, we show that decision-makers act in accordance with expert advice: they further escalate their commitment when the experts suggest continuation of a failing project, and they de-escalate their commitment when the experts argue in favor of withdrawal (Experiment 1). When participants are made aware of the possibility that the expert advice is biased, the impact of this advice is reduced (Experiment 2). Most importantly, when decision-makers were made aware beyond doubt that the experts aimed to manipulate them, they also relied on the information less, but they failed to fully ignore it (Experiment 3). In sum, our data suggest that decision-makers in an escalation context are prone to attempts at manipulation as they cannot fully ignore biased advice even when the deceptive motive of their advisors is disclosed to them. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • The effects of authentic and contrived dissent on escalation of commitment in group decision making.

    Escalation of commitment refers to the tendency to persist with or even intensify losing courses of action. In this study, we examined whether authentic and contrived dissent reduces escalation in group decision making. Participants first individually indicated their preference on how to allocate money between two alternatives. Based on these individual preferences, homogeneous and heterogeneous three-person groups were formed. In addition, group discussion was either structured by assigning one group member to play the role of a devil's advocate or was not structured. Results revealed that escalation tendencies over multiple decisions were reduced in heterogeneous groups that used the devil's advocacy procedure. The rationality of this behavior is discussed. Copyright © 2008 John Wiley & Sons, Ltd. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • The dissemination of critical, unshared information in decision-making groups: The effects of pre-discussion dissent.

    Previous research in group decision making has found that in situations of a hidden profile (i.e. the best choice alternative is hidden from individual members as they consider their pre-discussion information), unshared information is disproportionately neglected and sub-optimal group choices are highly likely. In an experimental study, three-person groups decided which of three candidates to select for a professorial appointment. We hypothesised that minority dissent in pre-discussion preferences improves the consideration of unshared information in groups and increases the discovery rate of hidden profiles. As predicted, consideration of unshared information increased with minority dissent. The expectation of an improvement of group decision quality was partially supported. In diversity groups (i.e. each member prefers a different alternative) consideration of unshared information and group decision quality was significantly higher than in simple minority groups. Results are discussed in the light of theories of minority influence. The benefits of using the hidden profile paradigm with minority and diversity groups for theory development in the area of group decision making are highlighted. Copyright © 2002 John Wiley & Sons, Ltd. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  • The consistency principle in interpersonal communication: Consequences of preference confirmation and disconfirmation in collective decision making.

    Interpersonal cognitive consistency is a driving force in group behavior. In this article, we propose a new model of interpersonal cognitive consistency in collective decision making. Building on ideas from the mutual enhancement model (Wittenbaum, Hubbell, & Zuckerman, 1999), we argue that group members evaluate one another more positively when they mention information confirming each other’s preferences instead of information disconfirming these preferences. Furthermore, we argue that this effect is mediated by perceived information quality: Group members evaluate one another more positively when they mention information confirming each other’s preferences because they perceive this information to be more important and accurate than information disconfirming each other’s preferences. Finally, we hypothesize that group members who communicate information confirming each other’s preferences receive positive feedback for doing so, which, in turn, leads group members to mention even more of this information. The results of 3 studies with pseudo and face-to-face interacting dyads provide converging support for our model. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)

  • The active learning hypothesis of the job-demand-control model: An experimental examination

    Examined the active learning hypothesis of the job demand control (JDC) model. 81 college students participated in an experimental office workplace simulation with varying demands and control levels. A posttest, in which participants continued working at their task, but without any manipulation of demands and control, was used to determine active learning transfer effects in an unconfounded fashion. Results revealed that high demands had a positive effect on quantitative performance without affecting task accuracy. However, a high control level resulted in a speed-accuracy tradeoff with subjects working slower in high control conditions, but with greater accuracy than participants in the low control conditions. In conclusion, while the positive main effect of high demands on quantitative performance support the active learning hypothesis of the JDC model, the mixed effects for control somewhat contradict this.

  • Ten years on: A review of recent research on the job demand-control (-support) model and psychological well-being.

    In 1999, van der Doef and Maes published a systematic review focusing on the Job-Demand-Control (JDC) model (Karasek, 1979) and the Job Demand-Control (-Support) (JDCS) model (Johnson & Hall, 1988) in relation to psychological well-being. Their review covered the period from 1979 to 1997. The present paper updates and extends this review. Covering research from 83 studies published between 1998 and 2007, our review revealed three major results: First, support for additive effects of demands, control, and social support on general psychological well-being is almost always found if the sample size is sufficient. Second, although there was consistent evidence for additive effects in relation to job-related well-being in cross-sectional studies, support rates were lower in longitudinal data. Thus, reciprocal or reversed causation might account for part of the association between JDC/JDCS dimensions and job-related well-being. Finally, evidence for interactive effects as predicted by the buffer hypotheses of the JDC/JDCS model was very weak overall. However, the pattern of results indicates that this is due neither to spurious evidence for such interactions nor to small effect sizes. Instead, our results suggest that buffering effects depend on whether or not demands and control are based on qualitatively identical JDC/JDCS dimensions (matching principle). (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)

  • Sozialpsychologische Theorien zu Urteilen, Entscheidungen, Leistung und Lernen in Gruppen

    Es wird im Überblick informiert über sozialpsychologische Theorien zu Urteilen, Entscheidungen, Leistung und Lernen in Gruppen. Dabei wird der Versuch unternommen, das jeweils verbindende Prinzip theoretischer Hauptströmungen in den genannten Forschungsbereichen zu verdeutlichen und wichtige theoretische Ansätze solchen Strömungen zuzuordnen. Ohne Anspruch auf Vollständigkeit werden beispielhaft zentrale Phänomene herausgegriffen, an denen dann jeweils die hinter den Hauptströmungen stehenden Prinzipien verdeutlicht werden. Inhaltlich stehen dabei Gruppenurteile und Gruppenentscheidungen sowie theoretische Zugänge zur Gruppenleistung im Mittelpunkt. Weitere inhaltliche Schwerpunkte sind individuelle und kollektive Lernprozesse in Gruppen und deren Einfluss auf das Gruppenergebnis.

  • Social validation in group decision-making: Differential effects on the decisional impact of preference-consistent and preference-inconsistent information

    Investigated differential effects of social validation on the decisional impact of preference-consistent and preference-inconsistent information in group decision-making. While shared information is often considered to have a stronger impact on group decisions than unshared information due to social validation of the former, it was hypothesized that this explanation would only apply to information which contradicted group members' initial preferences (i.e., preference-inconsistent). In 2 experiments, a total of 394 college students (290 female, mean age 22.53 years) studied fictitious group discussion protocols regarding the suitability of potential candidates for a job. Information provided in the protocols was manipulated to be preference-consistent or preference-inconsistent. Participants rated the suitability of candidates prior to and after reading group discussion protocols. As predicted, social validation only increased the decisional impact of preference-inconsistent information. In a sample of 80 male college students (mean age 25.84 years), Experiment 3 replicated these results in an interactive, face-to-face group-discussion setting. Finally, implications and limitations of the findings are discussed.

  • Sind wir unfähig, Verluste zu stoppen?: Eine kritische Bestandsaufnahme der Entrapment-Forschung

    Im Rahmen einer kritischen Sichtung der Entrapment-Forschung wird zunächst der Erkenntnisstand zu den Teilaspekten (entrapment, escalation of commitment, sunk cost) zusammengefasst. Im Mittelpunkt dieser Forschung steht die Frage, warum und unter welchen Bedingungen Menschen irrational an fehlgehenden Handlungen festhalten oder diese sogar intensivieren. Es wird auf drei zentrale Defizite dieser Forschung eingegangen, die in einer Ignoranz gegenüber themenverwandten Forschungsrichtungen, einem ungenügenden Nachweis der Irrationalität von Entrapment sowie einer oberflächlichen Theoriebildung bestehen. Daraus werden zwei wesentliche Zukunftsperspektiven für die Entrapment-Forschung abgeleitet: Postuliert wird, dass das Verständnis von Entrapment-Prozessen wesentlich davon profitieren wird, wenn man zwischen Verlustignoranz auf der einen und Verlustbindung auf der anderen Seite differenziert. Als zweite Zukunftsperspektive wird die Relevanz von Lernprozessen im Kontext von Entrapment herausgearbeitet.

  • Sind die Deutschen risikoscheu?: Psychologie des deutschen Zögerns

    Insgesamt drei denkbare psychologische Ansätze zur Erklärung des deutschen Rückstands in den Zukunftstechnologien, etwa Informations- und Biotechnologien, werden erörtert. Für die erste mögliche Erklärung, nämlich eine generelle deutsche Risikoscheu, finden sich in der referierten psychologischen Risikoforschung keine überzeugenden Belege. Als fruchtbarer erweist sich der zweite Ansatz, dass nämlich situative Bedingungen, vor allem das Phänomen der sogenannten ``gelernten Sorglosigkeit'', deutsche Unternehmen die rechtzeitigen Weichenstellungen versäumen ließen. Überdies könnten, wie der dritte Erklärungsversuch zeigt, auch Fehlerquellen in strategischen Entscheidungsprozessen an der mangelnden Zukunftsorientierung beteiligt gewesen sein. Implikationen im Hinblick auf mögliche Interventionen werden diskutiert.